Pedagogisch coachen 

 

Met kinderen werken is een dankbaar beroep. Enerzijds is er de ambacht, waaronder weet hebben van leeftijdsgebonden ontwikkelingen en didactische vaardigheden. Anderzijds is er de unieke ontmoeting tussen kind(eren) en opvoeder. In die ontmoeting staan de vraag van het kind en jouw eigenste antwoord hierop centraal. Elk kind komt met een vraag tot ons. Help mij te worden wie ik ben. Gelukkig zijn we meestal met onze kunde en intuïtie verbonden, en kunnen we liefdevol opvoeder zijn. Maar soms lukt dat niet. Dan loop je als opvoeder, als leraar, als gastouder, als begeleider tegen je onvermogen aan. Werkt de vertrouwde weg niet meer. Of komt helder bovendrijven waar je innerlijk al zo lang mee streed.

Als coach kijk ik graag met je mee naar de ambacht alsook naar hoe jij als opvoeder je eigen antwoord kan vinden op datgene wat je tegenkomt. We staan stil bij datgene wat de kinderen van jou als pedagoog vragen. Vaak staan (pedagogische) overtuigingen, geworteld in de plek waar je vandaan komt, je in de weg om in je kracht te komen. Aan de hand van gesprekken en vooral ook oefeningen en opdrachten laat ik je nieuwe ervaringen opdoen waardoor je de weg naar je eigen bron (weer) leert vinden. Om zo de opvoeder te kunnen zijn, die jij ten diepste bent.

In mijn begeleiding werk ik vanuit NLP, TA en systemisch werken, en gebruik ondermeer ik de antroposofie en geweldloze communicatie als inspiratiebron.