Pedagogie: lezingen/workshops

 

Ik geef workshops, ouderbijeenkomsten en studiedagen (voor leraren en pedagogisch medewerkers) rondom pedagogische thema's als de leeftijdsgebonden ontwikkeling van kinderen, en de vragen die ze aan ons stellen. De ene keer ligt de nadruk op de lezing, de andere keer op het concreet en ervaringsgericht aan het werk gaan. 

 

Voorbeelden van gegeven lezingen/workshops zijn: 

- Pedagogie van het jonge kind (0 tot 4 jaar) 

Wil je je graag buigen over wat kinderen allemaal ontwikkelen in de eerste jaren dat ze op aarde zijn en wat ze daardoor aan ons, opvoeders, vragen?

In vier bijeenkomsten gaan we op zoek naar antwoorden op ondermeer deze vragen:

  • Waarom zijn warmte, ritme en regelmaat zo belangrijk voor je kindje? Goed leren slapen, smakelijk eten en vrijuit spelen?
  • Wat is leeftijdsgebonden ontwikkeling en wat is je kindje eigen? Wat gebeurt er wanneer hij/zij rond de leeftijd van twee het woordje ‘nee’ verkent? 
  • Welke grenzen werken belemmerend, welke zorgen juist voor innerlijke vrijheid?
  • Wat vraagt je kindje aan jou als opvoeder? Wat kan jij als ouder doen om de leefomgeving tot een mooie plek te maken? En, wat kom je hierbij in jezelf tegen? 

In vier bijeenkomsten staan we stil bij de ontwikkelingen tussen 0 en 4 in het licht van het antroposofisch mensbeeld, we kijken naar ons kindje (Wie ben jij? Wat heb je nodig?), en naar onszelf.

- Omhulling en begrenzing (ouderavond op kinderdagverblijf en peuterklas) 

- De Vrije Schoolpedagogie (ouderavond op school)

- De pedagogische hoofdwet en de ontwikkeling van het gewoonteleven (studiedag op lagere school)

- Persoonlijke ontwikkeling in het licht van de Jaarfeesten (workshop voor gastouders)